Årsberetning 2019

 

BERETNING FOR ÅRET 2018/2019

 

1.

Jubilæumsfesten.

Først en tak til alle for en god fest og tak til fælleskassen for tilskuddet på de 20.000 kr.

En meget stor tak til damerne der mødte frem for at hjælpe med bordpynt, borddækning og klargøring til vores jubilæumsfest i 2018.

Vedrørende regnskabet for jubilæumsfesten, så var aftalen med kassereren, at dette skulle udsendes med indkaldelsen til generalforsamlingen. Desværre har kassereren valgt det fra, af hvilken grund vil han komme ind på i sin fremlæggelse af regnskabet for grundejerforeningen.

I hovedtræk ser jubilæumsfestens tal ud som følger. Indtægter 31.100 kr. udgifter 29.600 kr. dermed et lille overskud på 1.543 kr. Samtidig kan jeg informere om at jubilæumsregnskabet er underskrevet og godkendt af vores interne revisor Erik Laursen. Regnskabet vil kunne læses i vores tre opslagskasser. Og måske vi kan få webmaster til at lægge det ind på vores hjemmeside.

 

Veje og anlæg.

Med hensyn til vejen mellem Sandvej og Klitvej altså Strandvænget, har vi haft kontakt til en landinspektør der har fundet de gamle vejskelpæle for de pågældende fire matrikler. Det viser sig nu, at vejen ikke følger de afsatte vejskel. Den har i løbet af årene flyttet sig en hel del, altså blevet smallere og ændret retning. Meningen med at undersøge vejens bredde er med begrundelse i de udfordringer vi har, når køretøjer skal passere hinanden, da der ikke på nuværende er en vigeplads, det vi også kalder en rabat. Samtidig rettes fokus mod de sten og jordvolden der endnu ikke er rykket tilbage på grundejers matrikel, på trods af et påbud fra Norddjurs kommune. Det har efter landinspektørens målinger vist sig at der stadig er noget som ikke harmonerer. Han gør opmærksom på at vi har erstatningspligt hvis nogen kører på eller rammer de sten som grundejer har udlagt på privat/fælles vej. Erstatningspligten har vi, fordi vi skal vedligeholde vejen.

Sagen er for anden gang sendt til Norddjurs kommune og de har overtaget det videre forløb. Vi hører nærmere om afgørelsen. For god ordens skyld kan jeg informere om at landinspektøren har kostet 4.750 kr., og det vil jeg vurdere er givet godt ud. En begrundelse herfor er, at hvis man ikke vedligeholder sine rabatter som grundejerforening men lader grundejer sprede sin matrikel ud i rabat og vej risikerer man at grundejer vinder hævd, hvilket er meget besværligt at omstøde igen. Det er derfor meget vigtigt at vi som grundejerforening overholder og vedligeholder vores veje, og at grundejer er forpligtiget til at vedligeholde rabatten som bestemt i vedtægterne og den gældende lovgivning. Endnu engang gør jeg opmærksom på, at det er grundejers pligt at vide hvor skel er på egen matrikel.

Det ville være en rigtig god ide at gøre det samme på lyngmøllevej. Landinspektør på, og når resultatet så foreligger, bliver det en kommunikation mellem Grundejerforeningen på Hybenvænget og vores egen. Alt andet lige vil det blive noget nemmere at vedligeholde Lyngmøllevej med tilbageklipning og vedligeholdelse til vejskel.

Fællesarealet har jeg ikke hørt noget til, så jeg formoder at det er, som I alle syntes det skal være.

Med hensyn til den lille sti fra sandvej og til vandet, er den sat i stand af Vagn sidste år. Normalt holdes den i forbindelse med strandrensning men blev overset sidste gang. Fremadrettet holdes den af Vagn, så den fremstår som brugbar. Samtidig kan jeg oplyse at det stadig er Vagn som vedligeholder vores veje. I disse år er det lidt en udfordring på grund af vejr forholdende. I år vil Vagn forsøge at rette op på Lyngmøllevej ved at køre et ekstra tykt lag på. Vi må se om det hjælper.

I henhold til et tidligere generalforsamlingsreferat er det bestemt at de resterende tværgående sveller skal fjernes da de ikke er godkendt af kommunen. Vagn har meddelt at han vil vide hvor de opgravede sveller skal deponeres. Det skal undersøges, da Vagn ellers ikke vil fjerne dem. Det må være en kommunal opgave at besvare dette spørgsmål. I samme ombæring kan vi jo tage de telefon/elmaster der ligger på fællesarealet med, hvis genbrugspladsen vil modtage dem. Det har i en årrække været kutyme at bestille sand til henlæggelse på fællesarealet med henblik på påfyldning af huller i veje. Det er stoppet da det sidste læs kostede 700 kr. for sand og 2000 kr. for transport. De penge syntes jeg er bedre brugt på vores fælles veje, og Vagn kan for den sum penge køre 3 ekstra ture på vejene.

 

Vandværket og vandforsyningen. Endnu en gang opfordrer jeg til at hver enkelt grundejer tjekker op med jeres respektive forsikringsselskaber at I er dækket ved brud og læk til skel som det mindste krav. Husk også at få oplyst om vandspild er dækket ind i forsikringen.

Vandværket har bestemt og vedtaget at der bygges og etableres nyt vandværk. Vi forventer at det står færdigt til brug den 01. juni 2020. Vandværket vil til den tid være vært ved en fremvisning af de nye lokaliteter. Vi opfordrer alle interesserede i at møde op til den årlige generalforsamling lørdag den 06. juli 2019 kl. 09.00. Her vil Michael fra NIRAS fremlægge vores nye vandværk. Vi vil også kunne beskrive økonomien og hvad vi får for vores penge.

 

Dræn. I 2018 fik vi spulet og efterset vores dræn. Det var her, vi konstaterede at der var et brud på et dræn langs Th. Andersensvej ved Dyrevænget. Det viste sig at der i forbindelse med kloakeringen i 2008 ikke var blevet lavet tjek på sammenkoblingen af drænrøret. Samtidig har siddende bestyrelser valgt ikke at få renset og spulet drænene i ca. 9 år og derfor ikke konstateret at der var noget galt. Havde man respekteret generalforsamlingens beslutning, om vedligehold af dræn hvert andet år, ville der have været mulighed for at få repareret drænet i garantiperioden for kloakeringen. Vi har betalt 20.000 kr. for denne reparation og så må vi jo tage ved lære af det. Sjerik og Ib Vange har lavet gennemgang af dræn i forbindelse med denne generalforsamling. I den forbindelse vil jeg rette henvendelse til norddjurs kommune omkring landmandens grøft/bæk ovre ved Stjernevej. Det trænger måske til en oprensning. Vi ser tiden an og ellers må vi have spulet en ekstra gang i år.

 

 

Beskæring til vejskel. Alle grundejere har sidste år i august modtaget en servicemeddelelse fra grundejerforeningens bestyrelse, hvor vi opfordrer til vedligehold/klipning af træer og buske ved rabatter tilbage til vejskel. Vi ville gerne at de grundejere der har dette problem, fik rettet til så grundejerforeningen overholder sine egne vedtægter samt de regler og lovgivning der findes i Norddjurs kommune. Det syntes jeg ikke at alle medlemmer har respekteret. Hvis manglende vedligehold bliver til gene for andre er det nu kommunen der tager over. De gør det som allerede er set praktiseret i andre grundejerforeninger, hvor driften i Norddjurs kommune rykker ud for at tage bestik af problemerne og derefter får hver enkelt grundejer 14. dage til at få bragt orden i sagen. Vælger grundejer ikke at overholde denne frist er det Norddjurs kommune der rykker ud og beskærer og klipper tilbage til vejskel. Der udvises ikke æstetiske hensyn, og man får også en regning på det udførte arbejde.

 

I forbindelse med udsendelse af denne servicemeddelelse har jeg modtaget kritik af kassereren for at underskrive med bestyrelsen. Kritikken er rettet mod at jeg ikke har fået godkendt skrivelsen der er omdelt.  Her kan jeg så meddele at jeg den 25. juni 2018 har modtaget samtlige bestyrelsesmedlemmers accept, enten via mail, sms eller telefon. Fordi at jeg ikke sender meddelelsen ud på dette tidspunkt er kommunens forbud omkring afbrænding og brug af motoriske arbejdsredskaber. Kommunen beder mig om at vente indtil forbudet er ophævet og derudover vil de gerne bidrage med et link til kommunens hjemmeside, hvor regler og de mål der skal overholdes er beskrevet. Derfor omdeles skrivelsen sidst i august af mig. Ligeledes kan jeg forstå at kassereren har fået mange klager over denne skrivelse fra grundejere. Jeg vil derfor anmode om, at hvis der sidder nogle grundejere her i forsamlingen der har klaget til kassereren, så vil jeg meget gerne forklare hvis der er tvivlsspørgsmål.

Derfor meddeler jeg bestyrelsen den 26. november 2018 at jeg ønsker at trække mig som formand og sidde som bestyrelsesmedlem, da jeg ikke er på valg dette år. Bestyrelsen har ikke afholdt møde siden den 26. november 2018. Vi har i forbindelse med denne generalforsamling afholdt bestyrelsesmøde i går lørdag den 25. maj 2019 kl. 10.00. Her er der opnået enighed med bestyrelsen om at jeg bliver som formand, da vi har nogle uafsluttede opgaver der kan være svære at lukke for en ny formand.

Jeg vil meget gerne gøre opmærksom på at jeg ikke er ked af at være formand for grundejerforeningen. Jeg er dog af den holdning at tillid og samarbejde i bestyrelsen er den eneste måde at opnå resultater på. Derfor vil jeg ikke rammes på min troværdighed og min arbejdsindsats. Jeg håber selvfølgelig at generalforsamlingen kan acceptere mit valg og ønsker derfor alle en rigtig god generalforsamling.

 

Susanne Sørensen

Formand

Grundejerforeningen Fjellerup Kær  

 

 

Nyeste kommentarer

10.11 | 10:15

Tak for snakken Arne. :)

09.11 | 15:45

Giv mig lige opkald på tlf. 4063 2894. Mit medlemsnr. er: 61

02.06 | 07:30

Ny adresse: Jeg har fået ny adresse som er JAGTVEJ 63A 8450 HAM...

27.05 | 14:25

Hej Ole, Vi bruger dem som også har Vaffelbageriet, så hør gerne der. :) ...